Listopadový večer Web Analytics Wednesday, což je sešlost pod záštitou Web Analytics Association, se tentokrát zabýval testováním a optimalizací obchodní výkonnosti webu. Obě dvě krátké přednášky Jirky Brázdy z Optimics a Ondřeje Vícha z Direct Pojišťovny mne příjemně potěšily. Prezentace si můžete proklikat na webu WAW.
Byly na velmi vysoké prezentační úrovni, povídalo se prakticky, a stejně jako Marku Prokopovi, i mně jejich shlédnutí přineslo více otázek než odpovědí. Tedy, ve spoustě věcí jsem se utvrdil, že to v rámci služeb testování v Dobrém webu děláme správně (=případně s dost podobnými chybami jako jiní), nad některými budu muset ještě podumat.
Potvrdilo se mi, že hypotéza testování je ten nejdůležitější prvek na začátku. Dokud si neuvědomíte, co může být tím kormidlem, které pohne výkonem webu na ten správný směr, moc vám testování čehokoliv nepomůže. Proto je mi jasnější, že testování čím dál větších tlačítek a jejich barev není ta cesta.
Testování nemůže fungovat bez vhodně zvolených ukazatelů, ale stejně jako to říkal Jirka, je třeba mít nějaké vedlejší ukazatele, které pomohou kontrolovat validitu výsledků. Proto třeba pro právě dobíhající testování webu Pixmac.cz nesledujeme pouze počet objednávek, ale také příjmy vyjádřené v penězích.
Jirka Brázda také hezky uceleně povídal o plánu optimalizace, kterým byste si měli narýsovat harmonogram různých testování v příštích měsících, abyste si jednak ujasnili priority, co má smysl testovat dříve, ale také abyste si dokázali prosadit své hrátky s testovacími nástroji :). V Dobrém webu jsme také už několik testování prioritizovali, výrazně to pomohlo k poznání, kde se dá web vylepšit a kde nedokáže přinášet více peněz ani při zlepšení některých jiných hezkých metrik. Podívejte se třeba na přednášku Eda Wu, který dělá pro Dell, jak se dá k takovému plánu optimalizace přistoupit. Máte vy nějaký takový svůj plán optimalizace webu?
Fotka od Jirky Brázdy, lehce upravená: Twitter, kam se podíváš
Výborné na večeru WAW je ta spousta lidí, které toto téma
zajímá. Nečekal jsem to, ale těch cca 70 lidí, co tam bylo,
vypadalo, že je téma dost zajímá, že s ním mají nějaké zkušenosti
nebo je mít chtějí. Podle pokyvování hlav soudím, že o tématu už
předtím někde slyšeli, něco si načetli či to ve své firmě zkoušeli.
Jedinou výtku bych měl – jeden hezký
segment účastníků by se mohl do příště posílit!
Pokud ještě nevíte, co je A|B či MVT testování, možná
vám přijde vhod následující komerční vsuvka. Pro čtenáře
Dlouhého chvostu jsem zařídil výjimečně slevu na příští školení A/B
testování (25. listopadu 2010 v Praze) ve výši 20 %. Do poznámky
při objednávce
připište, na jakém místě čtete Dlouhý chvost Sleva už neplatí, protože školení již
proběhlo, ale na další školení A/B
testování se můžete klidně přihlásit!